Collegereeks Digitale Daadkracht
Digitale Daadkracht is een 8-delige collegereeks die alle facetten van digitalisering en hybride ondernemen bestrijkt. Ontdek innovatieve ontwikkelingen op het gebied van digitale kunstbeleving en online cultureel aanbod en zet stappen om je eigen digitale strategie te bouwen.
Digitale Daadkracht is mogelijk gemaakt door de Gemeente Amsterdam, DEN, Amsterdams Fonds voor de Kunst en Pakhuis de Zwijger. De reeks werd opgenomen in het voorjaar van 2021 maar de inhoud is actueler dan ooit nu online en offline steeds vaker samenvallen.
Hoe bereik je jouw digitale klanten?
1. Vinden en binden van online publiek
Om impact te hebben op je online publiek, moet je als marketeer of communicatiespecialist allereerst weten voor wie je werkt. Dit vraagt om een andere aanpak dan bij fysiek publiek: flexibel, iteratief, experimenteel. Lotte Baltussen (freelance digitaal projectleider en adviseur) laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe je ontdekt wie je digitale publiek is, welke tools je kunt inzetten om ze beter te leren kennen en op welke manieren je hun aandacht trekt. De Anne Frank Stichting vernieuwde onlangs haar digitale strategie en ontwikkelde daarvoor verschillende online producten. Charlotte Bosman (digitaal projectleider) deelt haar inzichten rondom diverse digitale methodes voor het vinden en bevragen van je online publiek.
Hoe verbind je digitalisering aan jouw artistieke concept?
2. Digitale kunst
In deze sessie ontdek je als creatieve maker uiteenlopende artistieke vormen binnen het digitale domein. Sommige kunstenaars maakten al veelvuldig gebruik van digitale mogelijkheden in artistiek opzicht, terwijl anderen een nieuw terrein betraden. Wat heeft het deze kunstenaars opgeleverd voor hun werk?
Vergroot je maatschappelijke relevantie
3. Digitale businessmodellen
Wanneer zet je de stap naar nieuwe digitale businessmodellen? In hoeverre kunnen digitale middelen je helpen om de maatschappelijke relevantie van je organisatie of je werkpraktijk te vergroten? Denk aan het betrekken van andere publieksgroepen, je impact vergroten, of inclusiever te zijn. In deze sessie komen inspirerende samenwerkingsverbanden aan de orde die samen nieuwe digitale businessmodellen hebben opgezet. Ze geven een inkijkje in hun leerproces, door te delen wat voor hen werkt, maar ook waar de valkuilen zitten. Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden uit de culturele- en creatieve sector ontdek hoe je als organisatie of maker hierop verder kunt bouwen.
Hoe zet je het digitale netwerk op de beste manier in?
4. Sharing is caring
In de huidige samenleving kunnen kunstenaars en organisaties profiteren van een wereldwijd netwerk. Maar hoe kan je als creatieve maker dit netwerk op de beste manier inzetten? Op welke moment doe je een beroep op je netwerk in het maakproces? En hoe zorg je ervoor dat je mensen bereikt die echt buiten je lokale en sociale kring liggen? In deze sessie laten we voorbeelden zien van internationaal digitaal crowdsourcen en het activeren van een lokale gemeenschap.
Hoe creëer je een blijvende ervaring voor je publiek?
5. Betekenisvolle digital storytelling
Verhalen genoeg, maar hoe vertel je die in het digitale domein? Hoe creëer je een betekenisvolle ervaring voor je online publiek? Deze sessie draait om de kracht van digital storytelling. Je ontdekt niet alleen manieren om mensen te raken, maar vooral hoe je ze kunt betrekken en ervoor kunt zorgen dat echte verbindingen ontstaan. In de sessie komen praktijkvoorbeelden aan de orde die gebruik maken van technologie om beleving te bevorderen: immersieve technieken (zoals augmented en virtual reality), digital storytelling en online communitybuilding.
Hoe breng je online en offline samen in een project?
6. Best of both worlds
De deuren van de culturele sector zijn weer open. Maar gaan we wel helemaal terug naar hoe het was? Wat heeft digitalisering in coronatijd ons opgeleverd, wat willen we behouden en hoe vind je een balans tussen digitale en fysieke activiteiten? In deze sessie voor creatieve makers maak je kennis met kunstenaars en organisaties die een hybride praktijk hebben of hebben opgezet: projecten waarin de digitale en live elementen als vanzelfsprekend samenkomen.
Wat betekent digitaal leiderschap voor jouw organisatie ?
7. Leiderschap en digitale transformatie
Wat verstaan we onder digitale transformatie en waar staat jouw organisatie op dat gebied? Welke nieuwe vraagstukken kom je tegen als je in wilt spelen op de kansen van digitale transformatie? Hoe ga je daar effectief mee om? In deze sessie maakt Chantal Keijsper (mede-eigenaar van trainingsbureau Injoin en directeur van Het Utrechts Archief) je wegwijs in de uitdagingen rondom digitale transformatie en digitaal leiderschap. Je gaat aan de slag met een model om de digitale volwassenheid van je organisatie in kaart te brengen en je verkent welke stappen je kunt zetten om digitaal volwassener te worden. Daarbij krijg je inzicht in wat digitaal leiderschap betekent voor jouw organisatie en krijg je tips over hoe je je leiderschap verder kunt ontwikkelen.
Langetermijn strategie
8. De trend des tijds
Hoe kun je als organisatie in het culturele domein je voordeel doen met bestaande toekomstscenario’s en het structureel monitoren van trends? Wat zijn goede instrumenten om structureel trends te monitoren? Hoe kun je die trends vertalen naar je eigen activiteiten en je eigen organisatie? Waar vind je toekomstscenario’s die jou als organisatie in het culturele domein input voor je langetermijnstrategie geven? Hoe kom je van de grote perspectieven van toekomstscenario’s naar concrete handvatten voor jouw dagelijkse praktijk? Futuroloog dr. Freija van Duijne van Future Motions en Marloes van der Sommen, directeur van Het Flevolands Archief maken je wegwijs in de wereld van de toekomstverkenningen en werken met trends. Aan de hand van concrete instrumenten krijg je inzicht in wat structureel werken met trends jouw organisatie kan brengen en je krijgt tips over hoe je hier concreet aan de slag kunt met je eigen organisatie.